Wednesday, May 8, 2013

PRU 13, anak muda

bismillahirrahmanirrahim..

hee.. ok, PRU13 ni merupakan pilihan raya PERTAMA aku mengundi.. malam sebelum kejadian, aku tekad da nak jd org pertama yang mengundi, sekali lepas subuh, semua pakat tidoq balik..huhu.. apa kaitan dengan semua orang?? memang la ada kaitan! kalau aku gi sorang-sorang, siapa nak tolong snapkan gambar2 bukti.. :p maka, terbatal hasrat murni aku nak jadi orang pertama menungdi memandangkan kena tunggu 3 orang lagi pengundi dalam rumah tu..hehe.. umi, abah n abang.. kali ni kami bereempat! alhamdulillah, Allah izinkan..

x berapa pagi kami pergi, so, memang panjang jugak barisan nya.. dari kelas hujung belah kanan sampai kelas hujung belah kiri bangunan, daannn aku masa sampai tu kena beratur dari rumput kelas hujung belah kiri bangunan :'( berpeluh-peluh uols! hahaha..

 tengok! *_*

tengah duk beratur, teringat pulak sajak aku dengan en.yus.. selalu sangat aku baca! asal en.yus nak buat persembahan, suruh aku baca sajak ni..sekali aku tengok utube, x pernah ada yang remaja baca part tu.apa en.yus ingat aku golongan veteren ke? T_T

'jangan ditanya apakah bakti kamu untuk negara, tetapi tanyalah, apakah bakti kamu untuk negara?'

maka, terpaksa aku bersabar untuk berbakti kepada negara dan anak bangsa :p ok, aku tau! entry ni dah lapuk sebab keputusan, pemimpin semua dah tau dah.. ahhh.. nak buat jugak entry ni, first time kot! haha..

paling best! sebab masa aku beratur menunggu giliran, pakyang makyang pun datang.. orang herbalife mesti kenal!! kagum ok! income bulan2 lebih 300k pun beratur macam biasa,  sabar, dan mengundi.. admire them! subhanallah.. :')



dan setelah menunggu sejam lebih, aku berjaya! alhamdulillah, Allah izinkan.. part paling best, masa aku nak memangkah tu, papan penghadang tu terbalik..hahahaha..nampak x aura aku kat situ? sampai terbalik bagai.. ppfftt..ok,memalukan sebenarnya.. cepat2 aku angkat naik atas meja balik.. orang duk beratur semua pandang,gelak2 anak, dalam hati mesti duk mengata "ye,aku tau ko first time.." hahaa.. kan benda tu macam kotak je kan? so, bukan salah iols,ok.. ringan.. ;D

masa nak memangkah tu, perhh, bedebar kot..macam nak bernikah aku rasa.. eh! hahaha.. tak2, maksudnya memang berdebar tu lain macam.. aku pangkah laju-laju.. oh ye! sebelum membuat keputusan, elok lah kiranya kalau kita dapat solat istikharah seminggu / 3 hari sebelum hari kejadian.. sangat membantu walaupun berderbar, tapi bila selesai, rasa tenang.. alhamdulillah.. senyum-senyum je..


pengalaman pertama ni jadi bertambah2 best sebab rumet aku duk cerita pengalaman tempat dia.. kakak si qiya, rumet aku ni mengira undi.. macam2 gelagat..tegelak2 aku dengar..

1. ada yang pangkah guna dakwat kat jari tu.. T_T macam mana la kan agaknya dia tonyoh jari, kan dakwat tu kering kan? mesti pulun, nasib baik x pergi mintak dakwat lain..

2. ada kertas undi tu, dia gi cop jari berdakwat tu kat kotak yang dia pilih.. adoi lahai.. hahaha.. yelah kan, kalau gi pejabat mana2 bila tangan kena dakwat tu maknanya kena cop jari.. haha.. bertuah sungguh..

3. yang ni aku syak dia cikgu kot dulu, sebab kertas undi tu, dia tick mana yang dia pilih, kotak lain semua dia pangkah konon2 nak bagi tau yang dia xnak /salah.. hahaha.. macam2..


ragam. ni baru kat kertas undi, belum tengok gelagat rakyat Malaysia dalam laman-laman sosial lagi.. fengsan! kalau a day before PRU berperang bendera, berkempen segala, bersuara lantang, bersengkang mata, bergaduh sesama kita..


credit to syafiqolbu


aku berdoa sangat-sangat a day after PRU boleh jadi macam ni..



alangkah indahnya semangat a day before PRU kekal untuk a day after PRU.. ayuh pemuda!! berkempen penuhkan masjid-masjid pulak terutama waktu subuh.baru lah selaras, seimbang... insyaAllah, hidup diredhoi Allah yang satu! :D Allahu'akbar!!