Wednesday, November 9, 2011

prince charming

assalamualaikum..

um, memang da jadi adat resam ashyiqin zainnie, asal nak exam, masa tu la mencurah-curah idea nak hapdet blog.. apakah?? huhu~ sadis! tapi tidak mengapa..masa yang diperuntukkan untuk diri sendiri meng-hapdet blog adalah selama 30minit sahaja.. erk?! mampukah? haha..

baiklah..memandangkan masa adalah suntuk, kita straight to the point je!

baru-baru ni ada jumpa kawan sekolah kat laman sosial fb.. dah kahwin da.. ok, anak dah nak setahun da.. untunglaaa.. hehe~ sembang punya sembang tiba-tiba 'eh, kau ingat tak, dulu kita pernah senaraikan ciri-ciri prince charming ramai-ramai dekat whiteboard'

haha.. mesti ada la kan.. lagi2 zaman belia remaja dulu. berangan sakan masing-masing nak 'prince charming' yang gagah, handsom, kaya, kemas, ada mini cooper, tinggi, badan tough etc.. banyak lagi laaaa.. budjet diri sendiri puteri raja la kan, nak dapat laki macam tu..haha~




tapi yang selalu menjadi keutamaan adalah lelaki yang tough macam ni..dan kaya! gagah je tgk! da la rambut tersisir rapi.. hadoii.. kalau la wujud.. dush2!

tapi zaman dulu-dulu kita x terfikir pun lagi, 'prince charming' tu la yang akan pimpin kita ke syurga, dia juga la yang kena tanggung dosa isteri dan anak-anak nanti.. huu~



jadi, bila da mula meningkat dewasa, kebanyakan perempuan akan mula meletakkan agama sebagai keutamaan dalam memilih 'prince charming' mereka..



baru terfikir nak 'prince charming' yang boleh jadi imam.. xsemestinya kena tunggu ilmu penuh di dada baru berani nak jadi imam ye x? kalau gitu, sampai siang pun xkan penuh sebab ilmu Allah kan luas, infinity~ sesiapa pun mampu menjadi imam, yang penting ada usaha.. insyaAllah..

dan bila kita da habis zaman persekolahan, mula masuk universiti, dan masa ni la mereka akan nampak kepentingan seorang 'prince charming' yang penyayang.. sebab boleh la tolong jaga anak-anak.. ye, seperti Rasulullah yang sangat berlemah lembut dalam mendidik anak-anak.. mengahampar alas untuk puterinya, Fatimah agar duduk disamping Baginda.


nah! siap lambung-lambung lagi..penyayang kan? hee~


masa ni la kita mula sedar yang harta benda bukan segala-galanya. biarlah sederhana di dunia asal di akhirat jutawan mulia. :) orang kata, zuhud..



yeah! daaann..boleh terima kita seadanya.. xperlu la nak ubah2 kita jadi cantik ke, jadi muda ke, jadi kurus ke kan.. cukuplah sekadar bersederhana dalam segala urusan.. :) kan lebih bahagia hidup dengan cara sendiri bukan cara yang telah diaturkan 'prince charming'. hehe.. kebanyakan perempuan nak 'prince charming' begini dan juga yang akan sentiasa ada disampingnya.. yang ada waktu susah senang, muda tua..kan?kan? betul x? biasa la org perempuan.. hurm..



Tapi payah nak carik kan, orang yang boleh terima kekurangan diri?

Maka, kita pun kena la perbaiki diri, hiasi peribadi, sedar diri supaya dapat 'prince charming' yang menjadikan Rasulullah teladan abadi agar sentiasa diredhai baik dalam urusan duniawi mahupun urusan ukhrawi..



ok, 30minit telah tamat sejam yang lalu..esok exam! bie..


:)