Friday, November 23, 2012

zero to hero nov'12

bismillahirrahmanirrahim..

haii.. hee.. alhamdulillah, hampir seminggu balik dari zerotohero.. apa tu?? zero to hero ni salah satu event yang MESTI / MUST / PERLU pergi!! ohsemmmm sangat! masyaAllah.. :') terima kasih ya Allah,  kuatkan hati ini untuk masih berada di jalan ini.. kalau sesiapa yg terbaca entry ni, ragu-ragu dengan herbalife, tak ada secalit pun kepercayaan dengan herbalife, istikharah lah. setiap kali aku nk ajak org pergi event, aku tak akan paksa pergi, cuma aku akan paksa mintak buat istikharah..hee..

ye lah kan.. Allah lebih tahu daripada kita kan.. macam aku dulu sangat skeptikal dengan apa2 jenis produk pun.. sebab aku rasa aku dah kurus.. hahaha.. dah sihat.. so, bila aku istikharah, doa, tiba-tiba ada rezeki lebih aku pun beli, mahal sangat rasa! tapi yg mahal tu aku bagi dekat tokmak.. alhamdulillah,tokmak makin sihat! ni entry pasal tokmak.. dannn perasaan bahagia bila tokmak gembira jauhhhhh lebih mahal dari produk.. :') masyaAllah..

now, aku pun dah consume herbalife jugak.. perasaan dapat nikmat kesihatan tu pun jauhhh lebih mahall.. apatah lagi perasaan turun 10kg.. setiap kali aku bercerita tentang testimoni aku atau tokmak, mesti rasa nak sujud syukur serta merta.. hanya Allah tahu betapa aku rasa berterima kasih pada Allah kerana lembutkan hati aku.. berterima kasih sangat dengan paksaan sponsor.thanks for not giving up on me. :) tq!

masa di zero to hero, aku belajar banyak benda! aku suka pergi event herbalife sebab setiap kali pergi mesti ada belajar benda baru..dann paling best, buat kita makin dekat dengan Allah.. tolong orang-orang susah.. dann dalam herbalife ini pun aku belajar, rezeki yang kita dapat ni kadang-kadang bukan sepenuhnya milik kita.. so, kita kena share.. subhanaAllah..

next event adalah sepektakulaaaarrrrr!!! aku xpernah pergi event nih.. so excited nak pergi!! Januari nanti.. moga Allah permudahkan...oh ya, alhamdulillah lepas join herbalife ni, banyak urusan aku Allah permudahkan jugak.. mungkin doa kawan-kawan.. thanks! :)


first day.. kami menginap di Gambang Resort.. 


malam ada dinner..tema nya balck n diomand.. 

baju adalah pinjaman daripada roomate, cik qiya..
sebab tu labuh xnampak kaki.. hehe 
tudung disponsor oleh roomate jugak..cik qiya.. tq!


ni..semua adalah dari maktab aku.. makinn ramai consume herbalife dan pergi event!! subhanallah.. :)


ok, nak bagitahu jugak! lepas consume herbalife, aku sukaaaaa sgt2 tengok gambar2 aku.. walaupun x make-up sebab aku memang bukan jenis bermake-up a.k.a malasss, tapi subhanaAllah..speechless.. :p hahaha..


hamekk..bukan main banyak gambar dinner aku letak.. hahaha.. siapa distributor herbalife, mesti tahu ni gambar siapa, siapa yang x tahu, jom! ikut kami ke spektakulaaaarrrr!! :)

2nd day.. 
masa ni,  break time..semua pergi lunch n solat.. 


sejak2 consume herbalife, memang aku bertambah-tambah tak hiraukan penampilan.. yang penting kemas! selesa sangat bila berjubah dan bertudung sarung macam tuh.simple is my way..alhamdulillah, bebas menjadi diri sendiri.. dann..senang sebab boleh solat xperlu runsing telekung.. :D best!! sebab tuu la bertambah-tambah rasa chinta dengan herbalife.. ramai orang simple2 je dalam herbalife nih.. tak percaya?? jom pergi event!!! any question nak tanya PM me or contact 016-6667094,ok?! :)


wallau'alam.. :)


Monday, November 19, 2012

saya sudah turun 10kg

bismillahirrahmanirrahim..



dulu berat aku 62 kg..berat aku turun 10kg, sampai cecah 52kg..sampai aku rasa macam kurus sangat, so aku maintain 54kg..hehe.. sampaaiiiii hari ini.. bila pakai button "saya sudash turun 10kg" mesti ada suara-suara halus yang ragu-ragu..

'betul ke iqin dah turun 8kg-10kg?' 

'ye ke ni gambar kau dulu, mana ada kau gemuk macam ni dulu?'

'eh, ye ke kau dah kurus?'

ni antara ayat-ayat orang sekeliling bila tengok testimoni aku.. memang mula-mula aku sangat sedih.. mahu tidak, turun sekilo pun payah! ni bila dah turun 10kg, orang pertikai macam tu.. memang mula-mula aku sedih sangat.. tapi bila fikir-fikir balik, mungkin mereka yang berkata-kata ni tengok aku hari-hari, so x sedar lah perubahan aku.. tapi yang pertikai hanya segelintir.. kawan-kawan sekolah aku semuaaaa sedar akan perubahan aku, so mengapa perlu bersedih hanya kerana segelintir orang?? kan? :)

family pun!.. family aku semua sedar akan perubahan aku..alhamdulillah..aku bukan nak kurus pun sebenarnya, tapi nak sihat.. dulu ada low blood pressure, ramai kata aku pucat lesi, tapi alhamdulillah lepas consume herbalife seriusly, dah x pucat.. tapi ada ke orang tegur aku dah x pucat? x pun.. biasalah, kalau buruk memang orang akan kata, cuba kalau baik, ada ke orang bercakap? hehe.. sendiri fikir lah kan.. lumrah kehidupan..

kawan aku, aina pernah cakap, mungkin sebab aku selalu berjubah, jadi orang  tak perasan perubahan aku walaupun dah turun 10kg. dan saat itu, aku rasa bersyukur sebab aku pernah jadi over weight.. masa over weight memang x confident nak bergaya sangat.. dan, perasaan tu kekal hingga sekarang.. alhamdulillah..




siapa cakap dah slim kena pakai seluar fit fit nak tunjuk diri tu dah "slim"... flawless kt dunia belum tentu flawless kt akhirat yer... itu la perbezaan yg banyak saya jumpa sejak bersama herbalife... bukan saja menghargai nikmat lose weight yg Allah bg... tp "menjaga" nikmat Allah bagi sebaiknya...Allahuakbar. kredit to bakal pres team termuda malaysia (yg tudung pink tgh2 tu baru 20 tahun tu yer... ) Sya.. misi membntu malysia menjadi chat.. :)


see.. sebab tu lah aku selesa dengan herbalife ni.. ramaii orang yang da consume herbalife dapat result gempak2, tapi maintainn menjaga agama.. aku ni lemah.. aku rasa kalau aku kurus bukan dengan herbalife mungkin sekarang aku dah tidak berjubah lagi.. lagi-lagi bila orang pertikai.. herbalife mengajar aku banyaaakkk benda! yang aku x jumpa dekat kelas atau dekat luar.. dengan herbalife jugak, aku mula sedar yang aku ni jenis orang suka fokus pada 'apa yang tidak ada'.. lebih tepat, kurang bersyukur.. contohnya, aku selalu bagi alasan ini itu.. akan cari apa saja yang aku x ada.. cth, alaa.. macam mana nak study, nota  tak ada.. alaa.. macam mana nak pergi, transport tak ada.. alaa.. macam mana nak beli, duit tak ada..kenapa tidak kita penuhi apa yang tak ada dengan apa yang kita ada kan?? masyaAllah, amazing sangat! baru aku sedar.. segalanya juga kerana izin Allah.. :) tq Allah..

nak turun 10kg atau lebih? tiada yang mustahil, PM or contact 016-6667094 me..  :) saya akan bantu seperti mana saya turun 10kg! insyaAllah.. dengan sedaya upaya!






Wednesday, October 31, 2012

Allah lebih tahu..

bismillahirrahmanirrahim..

sekarang musim exam.. kann, aku da kata da.. aku ni rajin hapdet musim exam jek.. hehe.. tadi 2nd paper kami, teknologi dalam pendidikan.. esok paper berkaitan mata pelajaran pengajian sosial.. tapi..tapi.. belum start enjin nak membaca sebab nota adalah non-ada.. hehe.. semester ni kami lebih banyak ber-microteaching berbanding belajar teori.. so, masa diajar kami relek2, enjoy2 je.. tup..tup.. nak exam, baru menggeletar mencari nota.. terima kasih google! hee~

exam tadi adalah pagi.. so, habis exam pukul 11 tengah hari.. lepas exam aku dapat tahu sekolah praktikum perrrrrtama yang bakal aku pergi menabur bakti :p .. hehe.. memang la, masa belum tahu, aku pun antara yang merayu-rayu la kann, mintak pensyarah supaya bagi sekolah paling dekat, kalau boleh jalan kaki je dari asrama ni.. boleh bangun lambat sikit... ppfftt.. hahaha.. memang bersungguh la ni merayu.. dann tiba-tiba aku jadi malas la nak merayu bagai.. terus aku bgtahu azie, 'xpela zie, Allah lebih tahu mana yang terbaik untuk kita..' memandangkan aku akan berpraktikum dengan azie, maka aku sedapkan hati dengan cara berkongsi dengan azie la kan.. hehe..

selepas ke-tekad-an aku tu, aku x ada da nak bercerita tentang praktikum.. asal terfikir je cepat-cepat monolog 'Allah tahu apa yang terbaik!'.. so, hari ini aku dah dapat tahu sekolah mana akan aku pergi praktikum semester depan.. hehe.. sebabkan aku ni ada sifat eksited keterlaluan, maka aku usung si azie untuk cari sekolah lepas paper teknologi.. hahaha.. padahal.. padahal lambat lagi.. dah la semester depan! tahun depan! tah-tah bulan empat baru praktikum nya. hahaha..

biasalah kan, pertama kali nak cari sekolah tu, mesti sesat punya.. tapi sesat manja-manja je, xla sampai berjam-jam.. cuma tersilap masuk simpang je.. alhamdulillah, Allah permudahkan :) dann..kami pun jumpa sekolah tersebut.. ronda-ronda luar sekolah..dah puas usha sekolah tu, kami chaww.. sekali, baru kami tahu, yang kami usha tu belakang sekolah..hahaha.. ada pintu depan rupanya.. +__+  da, pintu belakang pun banyak kereta cikgu nya.. kami usha dari kereta je. azie pun sebut kuat-kuat 'kelas disleksia, kelas pendidikan khas'.. owwhh.. sekolah bakal kami pergi ni ada kelas pendidikan khas.. lagi semangat dan bersyukur la aku sebab kemungkinan ada kawan2 kos pendidikan khas nak dihantar ke sekolah sama adalah tinggi.. hee~ alhamdulillah, Allah permudahkan.. sekolah tu x ada lah dekat, tapi.. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kami, insyaAllah.. :)

dan.. balik terus online.. google dan baca serba sedikit tentang sekolah.. alhamdulillah, Allah permudahkan.. guru-guru sekolah tu nampak friendly. guru besar, perempuan... insyaAllah, semuanya akan ok! :D dann.. sekarang, jadi eksited nak praktikum.. on the way balik, aku dgn azie duk menghitung hari kami dekat maktab.. dah semester 4 dah kita, semester depan da nak praktikum da kita, xlama lagii je nak jadi cikgu.. takutnya!! May Allah ease everything.. Amiinn..

Azie : sekarang saya tahu dah kenapa maktab kena 5 tahun. Ni pun rasa ilmu x cukup..
Iqin : bayangkan budak tanya kat kita, soalan yang tak terjangkau dek akal.. nak jawab apa??
Azie : cepat2 la call senior..
Iqin : +____+


:: moga Allah permudahkan perjalanan kami.. :)






Saturday, October 27, 2012

Bilik Penantin di Kediaman Terbuka

bismillahirrahmanirrahim...

sedikit cerita tentang aktiviti wajib setiap tahun kolej kediaman..ok, tahap universitas kita sebut kolej kediaman la tp kalau nama kampung kita guna 'asrama' jek..hehe~ kalau duduk asrama ni, memang nak tak nak kena join la aktiviti kann.. tp aktiviti kediaman terbuka ni selalunya aku memang eksited la.. hehe.. mengapa?? sebab aku boleh hias2 bilik.. memandangkan aku pernah bercita-cita nak jadi interior designer dan ditentang keras oleh abah.. maka, aku pun amik la bidang perguruan sebab aku tahu ya, aku tahu memang kalau jadi cikgu ni kau boleh jadi apa yang kau nak.. esok dah mengajar, kau tengok la, jadi doktor la pulak aku ni nanti.. *walaupun kau balut luka budak je, tapi ada jugak feeling2 doktor tahu..hee..

baiklah, berbalik kpd topik.. ehem2.. sebenarnya tahun ni kali ke-4 da aku join aktiviti kediaman terbuka ni sebab da hampir 4 tahun aku jadi penghuni asrama tapi rasanya belum pernah aku hapdet atau buat entry berkaitan aktiviti asrama.. mula-mula aku rasa malas da nak bersungguh menghias bilik bagai sebab bajet senior hujung-hujung sem ni memang orang kata bagai telur dihujung tanduk la.. *sesuai x peribahasa tu? ;p tapi aku ni duduk sebilik dengan junior.. xboleh la nak buat keputusan sendiri, maka aku pun tanya la rumet
'qiya, awak nak bertanding x tahun ni?' maka jawab si qiya; 'nak la kak! sy xpernah naik pentas dpt bilik terbersih bulanan' .. xpernah tu bukan maknanya bilik kami macam tongkang pecah tapi selalunya aku akan pesan kat qiya supaya pilih bilik lain je dpt bilik terbersih bulanan, qiya ni ketua blok, kang jadi isu pulak ketua blok dapat bilik terbersih bulanan.. :p

memandangkan qiya ketua blok, memang sibuk gila la die nak urus blok lagi, bilik rehat lagi, tandas lagi.. byk laa kerja acik tuh.. maka, masa dia tgh sibuk2 tuh, aku pun menyiapkan la kerja2 menjahit langsir, skirting, sarung bantal, kelambu dan sebagainya..semua da set kat kepala benda ni nak letak sini, nak buat macam ni, nak potong ni itu, macam2 la cuma x cukup tangan nak buat.. bila ada masa terluang, qiya akan tanya  'akak, nak buat apa?' dan aku sambil menjahit sambil memberi arahan.. hahaha 'ko pasang skirting tu dulu,lepas tu potong kotak tu, lepas tu siapkan meja tu, lepas tu tukar cadar ko dulu..bla..bla..bla..' hamek ko.. hahaha.. memang x menyempat la nak bersenang lenang kann.. tapi nasib baik si qiya ni rajin.. banyak sgt dia membantu.. kadang2 je blur. 'qiya, senget x, akak nak paku kayu langsir ni?' sambil dia mendongak 'x senget pun kak' ppftttt 'acik qiya, bangun la syg, mana nak nampak senget ke x kalau duduk situ..'  ha, baru la tersengih2 bangun dan jadi pengukur.. hahaha..begitu la rumet aku nii..hehe..

ok, pendek kan cerita, maka terhasil lah bilik kami dengan hasil tangan sendiri.. alhamdulillah..

seeemuuaa langsir dan skirting jahit sendiri .
kecuali cadar dan frame hitam putih tu.. 
cadar beli dekat jalan tar rm10 satu set..
frame hitam putih beli dekat parkson rm17 kot
kelambu d.i.y.
note board d.i.y dari kotak cadar
meja jepun d.i.y dari kotak A4
frame hujung katil d.i.y guna polistrin
bantal kecik2 d.i.y guna kain skirting
wall paper yg bulat2 d.i.y guna pembalut hadiah
balang kacang atas meja d.i.y dari balang dpt time kenduri 
pamplet d.i.y guna kotak kasut


huiihh.. memang malam kejadian kami x tidur sampai ke pagi la.. membengkak mata masing-masing.. hehe.. kali ni kalau menang memang xleh jadi isu sebab juri-juri dipilih daripada kalangan pensyarah.. dan alhamdulillah, bilik kami menang tempat pertama bagi kediaman Aman..pastu datang la kakak-kakak GSTT (guru sandaran tak terlatih) yang kebanyakan nya da nak kawin, nak suruh hias bilik penantin mereka nanti.. hehe.. memang aku x amik risiko la kann.. da la aku guna barang-barang tebuang je.. bilik penantin apakah?? heee...

antara bilik-bilik lain yang bertanding.. 


pemenang pertama untuk kediaman Damai

pememang pertama untuk kediaman Sentosa

maktab aku ni ada 3 je blok kediaman nya.. 2 blok perempuan, satu blok lelaki.. tapi setiap kali aktviti kediaman terbuka, memang meriah gila.. semua akan hias bilik cantik-cantik... memang semangat habis la sampai panjat 3,4 kerusi sebab nak cuci kipas, nak lap tingkap.. hehe.. ada seorang penghuni baru pindah ni bgtahu, dulu masa dekat maktab lama dia ada jugak kediaman terbuka tapi x la semeriah sini.. sampai malu la dengan lelaki.. bilik lelaki punyaaa la lawa2..kemas habis laa.. memang tabik! :D

ok, dah.. next entry xtau la bila.. tapi biasa nya mood menghapdet aku luar biasa musim2 exam nih.. masa nak exam nih la rajin lain macam nak hapdet.. hampeh betul..hahaha.. alasan lettew x nak stdy kann..  haihh, tah bila nak berubah.. ppffttt.. hahaha.. nak jadi cikgu dahhh!!! hadoii..


ok..ok.. assalamualaikum.. :)


Monday, October 8, 2012

istiqamah

bismillahirrahmanirrahim..

hari ni baru aku sedar, aku akan hapdet blog di malam peperiksaan.. hehe.. macam tuuuu la perangai aku, asal nak study datang mood menghapdet blog.. ppfftt..

baiklah2, entry ni nak share antara cara yang aku buat untuk istiqamah walaupun kadang-kadang balik bilik terus telangkup muka dengan bantal sambil menangis.. ingat senang ke nak berubah? susah kot.. eh, xsusah tapi mencabar.. ya! perkataan mencabar lebih tepat!

Ambillah pedoman daripada cerita sang Abid, Barsisa yang tekun beribadat selamat 70 tahun, namun kecundang dengan tipudaya syaitan. Berakhir dengan sujud kepada syaitan dan kufur kepada Allah. Menunjukkan betapa hebatnya cabaran dan susahnya untuk istiqamah dalam beribadah kepada Allah. Kita sering kali gagal untuk terus istiqamah kerana pujuk rayu syaitan yang menggiurkan.
Berhubung dengan ini,  Allah SWT menyatakan di dalam firmanNya yang berbunyi:-
Semoga Allah jauhkan kita daripada perkara-perkara yang menyebabkan manusia tergelincir dari jalan islam dan tergolong dari mutasaqitun (golongan yang tercicir).



sejak-sejak ni, ada 2,3 orang kawan aku duk tanya macam mana la nak istiqamah, macam mana? macam mana? serius masa ditanya, aku selalu blank, xtau nak cakap apa.. sebab aku pun melakukan dosa.. *terutama dosa hati.. astagfirullahal'azimm.. huh.. maka, hari ini aku akan share kpd kawan2 yang bertanya, cara aku,ok.. cara aku.. xsemestinya betul.. mana yang rasa, 'ehh, boleh2', maka ikut la.. sebab cara aku ni simple je, xla drastik benau.. atau atas kata nama lain, cara yang syok sendiri..haha~

1. buat nota / aim
-ok, yang ni aku wujudkan sebuah buku khas.. buku ni ala-ala buku angan2 la.. xpernah lagi aku tunjuk kat sapa2.. hehe.. malu la i'olls.. haha.. ok, cara aku menggunakan buku ni, contohnya aku berazam nak gi umrah, so, before melayakkan diri, aku senaraikan beberapa amalan kena buat secara konsisten.. cth : bangun seawal jam 5 pagi everyday, baca 10 buah buku berkaitan umrah.. contoh lain, nak kawin umur berapa n before kawin, kena buat apa? cth : baca hadith after baca Quran, labuhkan tudung, pakai handsock n stokin sbb aurat adalah untuk suami sahaja.. :) contoh je laa.. hehe..lepas tu, aku akan selak buku tu, tgk da berjaya ke belum.. hehe..  selagi x berjaya, kau xboleh berangan nak kawin, xle gi umrah.. serius, cara ni buat aku eksited! da lama sangat nak gi umrah.. huhu~

2. tampal gambar
-ok, yang ni pelik.. aku akan simpan or tampal gambar orang-orang yang aku kagumi.. cth : gambar amalina peter aku jadikan desktop background.. suka sangat dgn amalina,umur baru 23 income cecah 80k,90k sebulan, berjaya tapi agama tetap no 1, jaga penampilan dan sahsiah.simple je panempilan nya, gila tabik!... gambar irma hasmie dekat pintu, setiap kali nak keluar, mesti jaga penampilan secantik irma.. wallaaa.. aku selalu monolog, 'biarlah x bergaya macam orang lain, asalkan Allah lindungi aku dari segala dosa'..walaupun kau pakai tudung pin kiri kanan bahu je, tapi kau akan rasa keyakinan tu meresap dalam diri! insyaAllah..

3. cari kawan..
- hmm,, yang ni susah sikit.. bukan senang kan nak ada kawan yang sokong kita untuk berubah..tapi x bermakna x ada langsung.. kita kena cari siapa si dia tu.. pasti ada! ha, yang ni, insyaAllah antara cara terbaik.. bila kita berdamping dengan orang-orang yang baik, kita automatik akan berusaha untuk jadi baik jugak.. ya! baik sahsiah dan penampilan.. :)

4. baca tafsir..
-bacalah Quran setiap hari walau satu muka surat.. tapi wajibkan baca tafsirnya sekali..baca Quran beserta tafsir.. ha, ni pun best jugak! sebab kalau ari2 kau paham maksud ayat2 kau baca tu, memang mantop la! insyaAllah, boleh jadi kuat untuk terus istiqomah.. ingat! pentingkan kuantiti bukan kualiti.. :)

5. langgan majalah
-cara ni aku x buat la sebab aku x berapa gemar baca majalah.. hehe.. lebih suka baca buku berbanding majalah.. tah kenapa.. maknanya disini, wajibkan diri baca buku / majalah paling kurang sebuah buku untuk sebulan.. jangan terlalu drastik, ikut kesesuaian dan kemampuan.. ingat! pentingkan kuantiti bukan kualiti.. hehe.. yang penting apa yang kita baca diserap dalam jiwa.. ya! jiwa! kalau langgan majalah solusi ke apa2 majalah la, mesti setiap bulan akan sampai dekat rumah, maka, kita akan paksarela membaca... lama2, jadilah kebiasaan.. insyaAllah..

6. 21 hari
-apa yang 21 hari? hehe.. ok, yang ni adalah cara paksarela.. aku pernah gi kem 21 hari..  maka, selama 21 hari tu jugak la aku x online friendster.. masa tu, musim friendster lagi.. nak tau x apa jadi? aku xle on da sebab x ingat password..ppfftt.. insyaAllah, kalau kita didik hati 21 hari untuk melakukan sesuatu atau meninggalkan perkara lagho, insyaAllah akan mula sebati dengan diri.. contoh, catat dekat kalender, mulai berapa hari bulan sehingga 21 hari kemudian, kita mesti pakai tudung tutup dada.. so, dalam masa berpantang 21 hari, kau kena betul2 disiplin la.. bila da berjaya kau harungi 21 hari tanpa gagal, bagi la penghargaan untuk diri sendiri, beli la tudung lebih labuh sikit sebagai ganjaran! sangat bermakna moment tu, percayalah!!! mesti kau sayang gila tudung tu nanti.. :) ok, perkara ni boleh aplikasi dengan amalan lain, cth, baca Quran, baca doa penerang hati, buat solat sunat.. insyaAllah, akan istiqomah selepas 21 hari..


“Ya Allah. Istiqamahkan kami dalam ketaatan kepada-Mu dan tetapkan langkah kami dalam memperjuangkan agama-Mu. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.”

Umar bin Al Khattab ra pernah berkata : "Istiqamah adalah kamu berdiri di atas perintah dan larangan dan tidak terumbang ambing seperti musang (yang berlari ke sana ke mari)."
Utsman bin Affan ra berkata: "Istiqamah adalah mengikhlaskan amal kepada Allah swt."
Ali bin Abu Talib ra berkata: "Istiqamah adalah melaksanakan kewajiban-kewajiban."
Hasan Al Bashri berkata: "Istiqamah adalah melakukan ketaatan dan menjauhi kemaksiatan."
Mujahid berkata: "Istiqamah adalah komitmen terhadap syahadah tauhid sampai bertemu dengan Allah swt."
Ibnu Rajab Al Hanbali mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan Istiqamah adalah :
“Menempuh jalan (agama) yang lurus (benar) dengan tidak berpaling ke kiri mahupun ke kanan. Istiqamah ini mencakupi pelaksanaan semua bentuk ketaatan (kepada Allah) lahir dan batin dan meninggalkan semua bentuk laranganNya.


hurmm.. cukup la kot ni.. sikit2 dulu.. kesimpulannya, jangan lupa berdoa untuk minta pertolongan Allah agar dikuatkan hati, ustaz Jai pernah suh kami paksa diri! mula2 memang kena paksa, lama2 sok, jadi amalan insyaAllah.. kalau nak dapat gaji, kena paksa diri gi kerja kan? best kan duduk rumah releks2, mintak duit mak ayah je. alangkah indah~ tapi, apa kesudahan nya? nak xnak, kena paksa diri untuk kerja kan? lama-lama gi kerja tu bukan lagi satu masalah sebab da jadi kebiasaan dan kemestian.. macam tu jugak la untuk dapatkan hidayah Allah.. paksa je diri! jangan bagi alasan la.. kalau kau bagi alasan lagi, sila monolog sambil menyanyi  'kau loser..lalalaa~' :p

ok, entry ini adalah untuk mengingat kan diri sendiri sebenarnya sebab selalu diri sendiri menjadi halangan.. insyaAllah aku akan buat entry untuk mereka yang nak berubah tapi ada halangan dari anasir2 luar.. tapi, kena baca banyak lagi buku laa.. sabar ye.. 

wallahu'alam..

:)



Friday, August 24, 2012

Tokmak tersayang!


Alhamdulillah.. tq Allah, tq Herbalife!!
lepas consume Herbalife, tokmak x sakit lutut lagi, boleh solat berdiri (xperlu kerusi), solat terawih penuh, naik turun tangga pun boleh, badan jadi lebih ringan, nampak ceria sentiasa!

siapa rasa sayang pada nenda atau bonda atau ayahanda atau keluarga,  PM me or contact 016-6667094 
this is how i show my love to her! love you, tokmak!

Sunday, August 12, 2012

HERBALIFE produk psiko??

bismillahirahmanirrahim..

hai..hai.. hari ni, di pagi hari, berkobar-kobar nak memberi respon terbuka kepada salah seorang kenalan yang sedaya upaya cuba menafikan kehebatan dan keajabain produk-produk herbalife.. *dengan izin Allah, herbalife menjadi hebat! :)

semalam, kawan aku mengadu, ada orang msg dia, ckp panjang lebar tentang herbalife, herbalife x bagus? psiko je lebih..

katanya, 'produk herbalife boleh digantikan dengan makanan lain seperti sayur, ikan, biskut fibre, dll'

::: baiklah, secara ringkas, produk herbalife adalah makanan nutrisi.. ustaz iskandar ada bgtau, badan kita memerlukan 114 nutrisi setiap hari! (sama dengan jumlah surah dalam al-Quran, 114 surah).. produk herbalife, seperti formula 1 (shake) mengandungi 55 nutrien, 18 asid amino, serat dan herba terpilih; atau lebih tepat, separuh dari apa yang diperlukan oleh badan.. kalau x ambil produk herbalife, pagi aku makan nasi lemak, berapa nutrisi yang ada? 3 sahaja! itu pun ada pada timun, 3 keping, KALAU kita makan la timun tu.. (credit : ustaz iskandar) baiklah, secara logik, mampu kah kita pastikan setiap hari kita akan ambil daging, ayam, biskut fibre, buah, sayur, dll? SETIAP HARI?? aku? pernah la usaha, tapi xmampu la, 2 hari je bertahan.. hahaha~ so, kesimpulan, ambil je shake setiap pagi, selesai!!

katanya, 'kalau nak kurus, kena exercise..xkan boleh kurus tanpa senaman'

::: baiklah, untuk pengetahuan umum (macam ramai je nak baca :p ) aku ni dulu nak buang lemak sikit-sikit.. sebab dulu aku x rasa pun aku gemuk.. so, aku pun hari-hari pegi tasik untuk berjogging.. ya! aku dapat maintain berat badan.. sehingga lah cuti panjang..pahamla, kalau da balik rumah, memang stop segala aktiviti sihat.. hehe.. maka, berat aku naik beberapa kilo.. tapi masih rasa kurus.. *blink2..  bila semester baru, memang liat dah nak senaman..sehingga hari ini aku da x gi tasik da.. hahaa~ tapi dalam pada masa yang sama, aku try herbalife sebab nak sihat.. memandangkan x berapa nak sihat..bonus, aku da turun 8kg!! WITHOUT exercise / senaman / jogging.. aku rasa kalau aku jogging, mesti lagi banyak aku turun.. haha.. unexpected ok.. see, ambil herbalife nak sihat je, tapi dapat pulak bonus sampingan.. tq Allah!! dan, berat aku maintain walau makan nasi hari-hari.. best kan herbalife?!!

katanya lagi, 'herbalife ni mahal, harga pun da psiko orang supaya berdiet dan herbalife suruh minum air banyak-banyak. memang kurus la kalau minum air banyak-banyak'

::: baiklah.. :) nak senyum dulu sebab bila baca msg ni terus teringat tokmak tersayang dan umi tercinta! macam entri lepas, aku bagi tokmak dan umi herbalife dulu sebelum aku pulak yang consume herbalife.. secara jujurnya, aku just bg umi sebotol teamix herbalife untuk bg tokmak.. dan pesan (xjumpa pun tokmak), suruh tokmak minum pagi dan malam.. fullstop!. xpernah aku pesan tokmak minum air banyak.. xpernah! maknanya, tokmak tidak tahu menahu tentang minum air berapa liter ke kena exercise ke apa ke.. tokmak hanya tahu, minum teamix pagi dan malam. dan..dan.. tokmak langsung x tahu harga teamix aku beli tu.. alhamdulillah, dengan izin Allah, herbalife menjadi pengantara untuk tokmak menjadi lebih sihat! dan paling best, berat tokmak pun turun, banyak! sekarang da sama berat dengan umi.. (umi yang kata,ok!) without air berliter-liter, without senaman, without pengurangan nasi, without tahu menahu tentang harga!! terima kasih ya Allah!!!!

'kakak, tokmak nak buat terawih penuh tahun ni! sebab tokmak x sakit lutut da, tokmak rasa ringan' :')


katanya lagi dan lagi.. haihh.. udah le tu.. banyak sangat katanya.. hahaha.. cukup la 3 yang terpilih ni ye.. tapi serius banyak gila msg nya.. kesimpulannya, senang je, kalau rasa herbalife ni produk psiko orang, kenapa di Korea lebih 70% penduduk consume herbalife?? xkan la daripada 70% tu x da seorang pun yang terfikir macam 'awak' fikir, kan?? tu baru Korea.. habis, macam mana pulak dengan penduduk dari lebih 80 buah negara lain yang da consume herbalife?? ohh, ya Allah.. apa dah jadi ni?? kenapa banyak sangat manusia yang telah di'racuni' dengan produk herbalife????? hee~ fikirlah sendiri, cuba lah sendiri!! perbetulkan niat.. yang penting, apa yang kita lakukan pasti adalah untuk lebih dekat dengan Pencipta. :D



testimoni makcik yang hanya guna produk herbalife untuk sembuhkan luka di kaki... 

kena senaman ke? nasi? mahal? xda kaitan,kan? so, please open your mind. dan.. kalau x nak, xperlu buat survey, angkat kaki je.. tapi kalau nak, pm me. masih belum terlambat untuk kehidupan yang lebih sihat!! :) tehee..

oh ye.. satu lagi!! mana ada produk yang macam herbalife ni!! 

ha, apa lagi kau nak?? kalau x da sebarang kesan positif, u can get back your money dude! ada ke produk lain berani buat macam ni? ke aku yang xtau?? hurmm.. insyaAllah.. aku yang pada mulanya x yakin ni pun da tertunduk malu dengan produk herbalife ni.. nasib baik ada yang memaksa.. haha.. tq!

btw, entri kali ini hanya berkisar tentang 2 jenis produk sahaja! iaitu formula 1 (shake) dan teamix.. herbalife ada baaaaaaaannyyaaakkk lagi produk!! shampoo pun amazing! untuk jerawat pun ada! ada outer dan inner produk! untuk keterangan lanjut, pm me or contact 016-6667094.. insyaAllah, saya dan herbalife adalah pengantara untuk anda dan keluarga menjadi lebih sihat dan ceria dan bahagia!!! :)